Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde
Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde
Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde
Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde
Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde
Kansen rond Apeldoorns Kanaal in Hattem en Heerde

Kosten voor bevaarbaar Apeldoorns Kanaal te hoog

Arja Dijkhout 17-01-2017 2 reacties

De ambitie het vijfde en zesde pand van het Apeldoorns Kanaal bevaarbaar te maken is niet meer haalbaar. Tot die conclusie is de stuurgroep Veluwekroon gekomen, na analyse van de verschillende opties en hun financiële consequenties. De provincie Gelderland, de gemeenten Hattem en Heerde, waterschap Vallei en Veluwe en Rijkswaterstaat betreuren de uitkomst.

Er is gekeken naar de optie met vaste bruggen en een beweegbare sluis, hoe kosten voor de bediening verlaagd konden worden en of partijen onderling tot een kostenverdeling konden komen. 'Alles overziend aan het eind van dit proces, concludeert de stuurgroep Veluwekroon dat de ambities op dit moment niet haalbaar zijn’ stelt gedeputeerde en voorzitter van de stuurgroep Josan Meijers.
Met name het geschikt maken van de Hezenbergersluis brengt te hoge structurele kosten met zich mee.

Teleurstelling

Josan Meijers kan zich de teleurstelling in het gebied goed voorstellen, nu het bevaarbaar maken van het vijfde en zesde pand niet haalbaar blijkt. ‘Ook bij ons overheerst grote teleurstelling. De afgelopen jaren heeft iedereen grote inspanningen geleverd en dan blijkt het toch niet te kunnen.’
De ambitie het vijfde en zesde pand van het Apeldoorns Kanaal bevaarbaar te maken, werd in 2012 vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst Veluwekroon en in 2013 uitgewerkt in het document Veluwekroon, toeristische en recreatieve ambities. De provincie Gelderland heeft een investeringsbudget van 3,1 miljoen euro gereserveerd voor de bevaarbaarheid van het Apeldoorns Kanaal.

Beleef het Apeldoorns Kanaal

Met het saneren van de zwaar verontreinigde kanaalbodem en de herinrichting van de oevers en de aangrenzende parken en straten tussen Heerde en de Bonenburgersluis is het gebied er al enorm op vooruitgegaan. De stuurgroep wil onverminderd verder met het lopende project Beleef het Apeldoorns Kanaal. Hierin werken alle overheden, ondernemers en belangenvertegenwoordigers langs het hele kanaal aan activiteiten die op korte termijn voor meer levendigheid langs het kanaal zorgen.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Joke van der Schaaf van de provincie Gelderland, telefoon (026) 359 9209 en e-mail j.vander.schaaf@gelderland.nl.

2  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 

jan bolte 19-01-17 om 22:33

Destijds was het als vaststaand bekendgemaakt. Jammer en teleurstellend. Hoe lang speelde dit al achter de schermen ? Gevolgen ? Consequenties ?

Bernard Tellegen 20-06-18 om 16:59

Ik heb het boek "Geschiedenis van het Apeldoorns Kanaal" van Rick Scholten gelezen.
Een zeer lezenswaardig boek met veel wetenswaardigheden over de activiteiten en besluitvormingen over het bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal.
Uiteindelijk blijkt in mijn beleving dat door politieke onwil, en verschuilen achter niet ter zake doende argumenten als een aanslag op natuur en milieu, een bedreiging voor de drinkwatervoorziening om er maar eens een paar te noemen, er niet doorgepakt wordt.
Ook het wisselende politieke klimaat met steeds andere poppetjes die zich op de een of andere manier niet bekommeren om een ingeslagen richting voort te zetten, hebben hier aan bijgedragen.
De voormalige burgemeester van Heerde Inez Pijnenburg kwam enthousiast terug van een bezoek aan Drenthe en hoe ze daar met het bevaarbaar maken van oude scheepvaartroutes zijn omgegaan.
Ik heb zelf die route gevaren en moet vaststellen dat dit een zeer positieve invloed op de ontwikkeling van het gebied heeft gehad.
En ik kan vaststellen dat ook hier al dan niet met Europees geld behoorlijk is in geïnvesteerd. Waarom kan Drenthe dit wel en Gelderland niet?
Ik was en ben zeer teleurgesteld. Ik misgun de kanoërs onder ons niet een nieuw peddelgebied, maar historisch gezien horen hier vaartuigen die aangeduid worden als varend erfgoed.